Horecagroothandels en hun invloed op voedselverspilling

Gepubliceerd op 25 november 2021

De koplopergroep horecagroothandels kwam op 23 november weer online bij elkaar.  Deze keer namen we onder andere opties om voedselverspilling te verminderen onder de loep.

Verschillende dimensies

Unilever Food Solutions beschreef tijdens de bijeenkomst dat preventie van voedselverspilling één van de vier speerpunten in het duurzaamheidsbeleid van  het concern is.

Unilever pakt voedselverspilling op diverse manieren aan. Zowel upstream in de keten, bijvoorbeeld: de toepassing van agrarische reststromen in de soepproductie van Soupalicious. En binnen de eigen bedrijfsvoering, bijvoorbeeld: benutting van restanten door samenwerking met Too good to go. En ook door downstream in de keten, bijvoorbeeld: door inspiratiesessies met chefs (volgens Unilever gaat in restaurants en catering tussen de 10% en 50% voedsel verloren, vooral bij buffetten).

Voedselfabrikanten als Unilever kunnen op een aantal manieren met de horecagroothandel samenwerken om voedselverspilling aan te pakken, bijvoorbeeld door:

  • Organisatie van gemeenschappelijke inspiratiesessies ‘preventie voedselverspilling’ voor chefs,
  • Ontwikkeling van een barcode op producten om de houdbaarheid en daaraan gekoppelde (dynamische) prijzen met horeca-klanten te communiceren,
  • Management om verspilling van producten die tegen de houdbaarheidsdatum zitten tegen te gaan (partnership voor verkoop van deze producten in B2B-markten).

Samen tegen Voedselverspilling

Samen tegen Voedselverspilling (STV) gaf een aantal inspirerende voorbeelden van producten die helpen om voedselverspilling tegen te gaan, zoals de zeer duurzame Eike eieren en producten die door veredeling voor toepassing in de horeca ‘op maat’ worden geproduceerd (bijvoorbeeld een blaadje sla dat precies op een hamburger past).

STV adviseert de groothandels om eerst een nulmeting van voedselverspilling in het eigen bedrijf te doen en te analyseren wat de belangrijkste oorzaken zijn. Op basis daarvan kun je waarschijnlijk snelle verbeteringen doorvoeren.

Derving bij groothandels

Tijdens de discussie stond vooral ‘derving’ binnen de groothandels zelf centraal, niet zozeer maatregelen om als groothandel bij te dragen aan vermindering voedselverspilling elders in voedselketens. Deze derving speelt in min of meerdere mate bij alle bedrijven.

Groothandels proberen deze verliezen te beperken door klanten tegen gereduceerde prijzen producten aan te bieden die tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten. Maar er is aarzeling om dat systematisch of structureel te doen, omdat klanten er dan op kunnen gaan anticiperen. Dat zou omzet kosten.

Voor een deel gaan producten die tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten soms ook naar de Voedselbank of bedrijven als De Clique.

Tenminste houdbaar tot

Een aantal groothandels zet vraagtekens bij de THT-data op producten (‘tenminste houdbaar tot’). Die zouden onnodig krap zijn en daardoor bijdragen aan voedselverspilling. De groothandels zouden dit wellicht als groep kunnen aankaarten bij zowel hun leveranciers als de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.


Nieuwsbericht

De koplopergroep bestaat uit: Actifood, BD-Totaal, Bidfood, Bunzl, Driessen Food, Gepu, Hanos, Hocras, Sligro, VHC-Jongens, Volfood en Zegro.