Nieuwe regels voor het scheiden van bedrijfsafval

Gepubliceerd op 16 februari 2021

Vanaf 2 maart 2021 gelden er nieuwe regels voor het scheiden van bedrijfsafval. U bent verplicht uw afval te scheiden, maar welk afval u moet scheiden hangt af van uw situatie.

Communicatie beschikbaar

Wilt u weten of u het bedrijfsafval goed scheidt? Voor bedrijven en organisaties zijn er handige hulpmiddelen en voorbeelden.

  • Afvalwijzer voor bedrijven: Met deze online tool op Ondernemersplein kunnen ondernemers met een paar vragen bepalen welk afval ze moeten scheiden.
  • Stappenplan: Het bijbehorende stappenplan beschrijft hoe een organisatie de afvalscheiding goed kan regelen.
  • Praktijkvoorbeelden: Voor verschillende branches zijn er voorbeelden van bedrijven die eerst nog niet veel afval scheidden. De voorbeelden laten zien hoe ze aan de regels voldoen en wat dat kost en oplevert.

Deze communicatiematerialen kunnen ook gebruikt worden door intermediaire organisaties. Zoals een afvalbedrijf, branchevereniging, gemeente of omgevingsdienst, die vragen krijgt over afvalscheiding of die bedrijven daarover wil informeren. Naast de bovengenoemde communicatiemiddelen is er ook een algemene flyer met korte informatie over de regels en over de tool.

Vragen?

De daadwerkelijke regels voor het scheiden van bedrijfsafval zijn te vinden in hoofdstuk B.3 van het Landelijk Afvalbeheerplan (LAP3; gewijzigde tekst vanaf 2 maart 2021).

Heeft u nog vragen over de regels? Bekijk de FAQ’s op de website van LAP3. Staat uw vraag er niet bij, neem dan contact op via de Helpdesk Afvalbeheer van Rijkswaterstaat