Horecagroothandels en verduurzamingsopties voor disposables en verpakkingen

Gepubliceerd op 8 november 2022

Horecagroothandels en verduurzamingsopties voor disposables en verpakkingen

De koplopergroep duurzame horecagroothandels kwam op 2 november weer bij elkaar. Dit was alweer de zesde bijeenkomst. Ditmaal stond de problematiek van (kunststof) disposables en verschillende soorten verpakkingen centraal.

Inzichten uit scans

Om meer inzicht te krijgen in de problematiek van deze producten en in mogelijke oplossingsrichtingen is er een disposables/verpakkingsscan uitgevoerd bij BD-Totaal, Gepu en VHC Jongens. De uitkomsten hiervan zijn tijdens de bijeenkomst gepresenteerd:

Disposables:

  • Kunststof disposables verdwijnen bij de groothandels snel uit het assortiment als gevolg van de Single-use plastic (SUP) regeling.
  • Kunststof en ‘bioplastic’ wegwerpbekers en voedselverpakkingen voor éénmalig gebruik worden door nieuwe regelgeving binnenkort ook ontmoedigd door introductie van een betaalsysteem en regels voor consumptie ‘op locatie’. Zijn herbruikbare concepten de toekomst?
  • Er is onduidelijkheid over welke alternatieve materialen uit zowel ecologisch als sociaal oogpunt duurzaam zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor producten van rietsuiker. Volgens het Department of Labor in de Verenigde Staten wordt rietsuikerproductie in negentien landen geassocieerd met kinder- en/of dwangarbeid.
  • Er is onzekerheid wat betreft disposables met een ‘laagje’: zitten daar schadelijke PFAS in?

Verpakkingen:

  • Groothandels zelf scheiden alle verpakkingsstromen. Uit milieuoogpunt is de problematiek van de stromen die bij deze bedrijven zelf vrijkomen daarom beperkt, maar er zijn natuurlijk wel de nodige handling- en afvoerkosten. De stromen zijn vooral omvangrijk als de groothandel zelf veel uitpakt en vervolgens ‘losse’ producten uitlevert.
  • Er zijn veel verschillen in de mate van ‘milieuvriendelijkheid’ van verpakkingen. Maar er is geen of nauwelijks systematisch overleg met leveranciers over vermindering van de hoeveelheid verpakkingen.
  • Met uitzondering van statiegeldverpakkingen is er geen structurele retourname van verpakkingen van klanten (wel soms ad hoc).
  • De meest problematische verpakkingsstromen uit milieuoogpunt die vrijkomen bij klanten van de horecagroothandel zijn:
    • Kunststof productverpakkingen (emmers, jerrycans, dozen, flessen, enz.)
    • Omverpakkingen (colli’s) bestaande uit combinatie karton/kunststof
    • Krimpfolies rondom rolcontainers

Voor deze problematische stromen kun je denken aan de volgende oplossingsrichtingen:

  • Kunststof productverpakkingen: overleg met leveranciers nodig, actieve informatie aan klanten over reeds beschikbare alternatieve verpakkingsconcepten, hervul-optie van verpakkingen bij de groothandel, een pilot over retourname bij klanten.
  • Kunststof/karton omverpakkingen: overleg met leveranciers, meer zelf uitpakken en los uitleveren, pilot retourname bij klanten.
  • Krimpfolies voor rolcontainers: toepassing van een ander concept (andere container, spanbanden), retourname bij klanten.

Wens

Tijdens de bijeenkomst van de koplopergroep groothandels op 1 november 2022 werd de wens uitgesproken: om als koplopergroep met een aantal leveranciers en eventueel een afvalinzamelaar verder te praten over oplossingsrichtingen over de kunststof productverpakkingen en de omverpakkingen waarin een kunststoffolie is verwerkt.

Regelgeving disposables en verpakkingen

Ook werd in de bijeenkomst een update gegeven over verdere regelgeving voor kunststof disposables (SUP) die in de komende periode op de horeca en catering afkomt. Vooral de volgende regels zijn van belang:

  • Vanaf 1 juli 2023: klanten moeten gaan betalen voor plastic wegwerpbekers en -voedselverpakkingen (inclusief ‘bioplastics’) als zij eten of drinken afhalen of laten bezorgen. Er moet bovendien een alternatief worden aangeboden dat opnieuw gebruikt kan worden.
  • Vanaf 1 januari 2024: als klanten ‘op locatie’ eten en drinken mogen geen plastic wegwerpbekers en -voedselverpakkingen (inclusief ‘bioplastics’) worden gebruikt.


Ook werd een inkijkje gegeven in de plannen van de Europese Commissie voorverpakkingen (Packaging and Packaging Waste Regulation). Deze informatie was voor de horecagroothandels nog erg nieuw en daarom zeer welkom.

Wat betreft concepten voor herbruikbare drank- en voedselverpakkingen vroegen de deelnemers zich af in hoeverre de horecagroothandels zelf dit zouden kunnen of moeten faciliteren (door distributie, retourlogistiek en/of wassen). Er was veel consensus dat de horecagroothandel minimaal klanten over herbruikbare concepten moet informeren.

Meer informatie:


Nieuwsbericht

De koplopergroep duurzame horecagroothandels bestaat uit BD-Totaal, Bidfood, Bunzl, Driessen Food, Gepu, Hanos, Hocras, Sligro, VHC-Jongens, Volfood en Zegro.

Het koplopertraject duurzame horecagroothandel waaraan elf groothandels deelnemen is mogelijk gemaakt door het VANG Buitenshuis programma (Van Afval naar Grondstof) van Rijkswaterstaat.