Minder milieubelastende disposables en verpakkingen in de horeca

Gepubliceerd op 19 mei 2022

Is dat mogelijk?

Welke rol kan de groothandel spelen in het verduurzamen van de horeca?

Deze vraag stond centraal in een koplopertraject duurzame horecagroothandel waaraan elf groothandels deelnamen. Onder andere op de agenda: het gebruik van disposables en verpakkingen in de horeca dat tot minder milieubelasting leidt.

Joost Lip, Sustainability Manager bij Bunzl Nederland en één van de deelnemers aan dit initiatief, vertelt hoe zij dat aanpakken.

Bunzl Foodservice is één van de werkmaatschappijen van het concern en een belangrijke leverancier van non-food producten voor de grotere horeca en horecaketens. Waaronder disposables, delivery en take-away verpakkingen.

Signalen uit de samenleving

Signalen uit de samenleving over de negatieve kanten van dit soort producten  waren een aantal jaar geleden aanleiding voor het bedrijf om de milieubelasting daarvan aan te pakken. Discussies rondom circulaire economie en grondstoffenschaarste, de plastic soep en de door de coronapandemie geëxplodeerde markt voor take-away en delivery hebben dat in een stroomversnelling gebracht.

Verduurzaming assortiment

Het Believe’ MVO-programma van Bunzl bestaat uit vijf pijlers.Het doel van de Be Sustainable pijler is om het assortiment te verduurzamen. De snel veranderende wetgeving helpt daarbij. Bunzl informeert klanten over nieuwe eisen en helpt hen om daarop te anticiperen.

Een paar voorbeelden:

  • Het recente verbod op Single Use Plastics (SUP), zoals plastic borden waarvoor bijvoorbeeld een natuurlijke grondstof als cellulose of bagasse een alternatief is.
  • De toekomstige verplichting voor herbruikbare verpakkingen bij consumptie van voedsel of drank op locatie. Hierdoor mogen bijvoorbeeld cafetaria’s geen wegwerp-patatbakjes meer gebruiken wanneer de patat ter plekke wordt geconsumeerd.

Praktische  en duurzame alternatieven

Dit betekent natuurlijk nogal wat voor diverse bedrijven, onder andere omdat zij niet altijd faciliteiten hebben om af te wassen. Bunzl probeert praktische alternatieven aan te dragen en werkt daarbij samen met producenten van zowel servies als herbruikbaar hard plastic.

Niet-klant-specifieke duurzame alternatieven voor disposables en verpakkingen zet Bunzl via het eigen merk Verive in de markt. De milieuvriendelijkheid van deze producten in de hele keten is door middel van zogenaamde Levenscyclusanalyses (LCA) getoetst.

Innovatieve oplossingen

Ook wordt samen met producenten gekeken naar innovaties om de milieubelasting van disposables te verminderen.

Joost Lip: “Hoe mooi zou het bijvoorbeeld zijn als koffiebekers en -dekseltjes voortaan uitsluitend van houtvezels (zonder toevoeging van plastic) gemaakt zouden kunnen worden?”

En wat zijn de mogelijkheden voor concepten met een statiegeldsysteem voor herbruikbare verpakkingen voor delivery en take-away? Zoals van het bedrijf PackBack?

Momenteel zijn dit soort concepten slechts haalbaar binnen een gesloten systeem van aangesloten bedrijven.  Maar het zou een doorbraak zijn als je dit soort verpakkingen uiteindelijk overal in een ‘open systeem’ kunt inleveren! Bunzl zet zich in om dat voor elkaar te krijgen.

Specifieke uitdaging: PFAS

Een specifieke uitdaging is het voorkomen van PFAS in onder andere vet-werende verpakkingen, zoals pizzadozen.

Onder andere Stichting Tegengif heeft onderzoek gedaan naar de schadelijkheid van PFAS voor mens en milieu en deze chemicaliën zijn niet onomstreden. Bunzl laat leveranciers een verklaring ondertekenen dat de verpakkingen geen schadelijke PFAS mogen bevatten. Maar het is momenteel slecht haalbaar om te testen in hoeverre zo’n verklaring afdoende is.

Het kan interessant zijn om te onderzoeken of producenten en handel op dat gebied een database kunnen ontwikkelen.  Bunzl overlegt momenteel met de NVGP, de Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in Papier- en Verpakkingsmaterialen, hoe het beste om te gaan met de PFAS-problematiek.

Ketensamenwerking

Joost Lip is het meest trots op de Be Different pijler van Bunzl’s MVO beleid. Daarin werkt het bedrijf samen met leveranciers, klanten en andere ketenpartners om duurzame concepten te ontwikkelen.

Een voorbeeld: de horeca op Schiphol

Momenteel gebruiken veel restaurants op de luchthaven nog wegwerp-maaltijdbakjes van karton met een plastic coating. Deze zijn niet recyclebaar en zijn binnenkort verboden. Door de grote volumes is het volgens Joost niet haalbaar om herbruikbaar servies te gebruiken en af te wassen.

Bunzl zoekt samen met high traffic locaties naar alternatieven die praktisch zijn. Zoals wellicht het gebruik van een los vetvrij papiertje waardoor het karton wel recyclebaar wordt. Oplossingen zijn vaak maatwerk.

Samenwerking met afval- en recyclingbedrijven

Minstens zo belangrijk is intensieve samenwerking met afval- en recyclingbedrijven. Het is essentieel om goed te begrijpen welke materialen deze bedrijven uiteindelijk daadwerkelijk kunnen recyclen.

Een uitdaging is bijvoorbeeld dat verschillende soorten kunststoffen niet goed recyclebaar zijn als ze met elkaar zijn vermengd. Een potentieel interessante oplossing is om een code op het product aan te brengen waardoor het recyclingbedrijf via een NIR-techniek (Near Infrared) kan uitlezen om welk soort kunststof het gaat.

Omverpakkingen

Een apart thema zijn de omverpakkingen van de Bunzl-producten zelf. Het bedrijf overlegt met leveranciers hoe de hoeveelheid en/of schadelijkheid daarvan is te verminderen.

Voor klanten in de zorgsector haalt Bunzl al zoveel mogelijk producten uit de omverpakkingen en levert deze los in herbruikbare kratten. Bunzl zorgt vervolgens voor de recycling van deze verpakkingen.

Bij fashion Retail klanten neemt Bunzl de krimpfolies retour en hiervan worden in Oost-Europa tassen gemaakt.

Deze maatregelen zijn er nog niet in het Foodservicekanaal, maar dat lijkt slechts een kwestie van tijd. Dit soort opties verkent Bunzl bijvoorbeeld momenteel met NH Hotels.

De consument betrekken

Op het verlanglijstje van Joost staat ook om de consument, waaronder de horecagast, bij verbetermaatregelen te betrekken.

Hoe is deze bewust te maken?  En hoe kun je stimuleren dat deze onderdeel wordt van de oplossing, bijvoorbeeld door Bring Your own packaging concepten?

Naast gemeenschappelijke initiatieven voor een duurzamere bezorglogistiek in steden is dit wellicht een interessant thema voor een nieuw koplopertraject met andere horecagroothandels.

Niet te hard van stapel lopen

Als algemene aanbeveling voor beleidsmakers zegt Joost ten slotte dat men niet te hard van stapel moet lopen met nieuw beleid om de problematiek van verpakkingen en disposables aan te pakken.

Zorg dat maatregelen daadwerkelijk milieuwinst opleveren en vertaalbaar zijn naar de praktijk. Gebruik de komende periode om verschillende materialen en systemen te testen binnen verschillende concepten. Om zo de juiste keuzes te kunnen maken.

De door het ministerie georganiseerde consultatierondes voor wetgeving voor Single Use Plastics (SUP) vindt hij een positief voorbeeld van hoe dergelijk beleid moet worden ontwikkeld.


Nieuwsbericht

Joost Lip: "Hoe mooi zou het bijvoorbeeld zijn als koffiebekers en -dekseltjes voortaan uitsluitend van houtvezels (zonder toevoeging van plastic) gemaakt zouden kunnen worden?"

Het koplopertraject duurzame horecagroothandel waaraan elf groothandels deelnemen is mogelijk gemaakt door het VANG Buitenshuis programma (Van Afval naar Grondstof) van Rijkswaterstaat.

Dit artikel is geschreven door Victor de Lange, Partner Adviesbureau CREM en één van de coördinatoren van de Koplopergroep duurzame horecagroothandel.