Sessie gedragskennis voor duurzaam en afvalvrij toerisme

Een gedragsexpert van het programma VANG Buitenshuis verzorgde eind maart 2023 een sessie over sturen op duurzaam gedrag voor medewerkers van destinatie- en citymarketing organisaties.

In deze sessie kwamen allerlei praktische toepassingen langs: van do’s en don’ts bij campagnes tot vragen als: “hoe zorg je dat duurzaam gedrag voelt als de meest logische keuze voor bezoekers?”

Duurzaam toerisme

Destinatie- en citymarketing organisaties (DMO’s & CMO’s) werken in opdracht van gemeenten en provincies aan bijvoorbeeld het promoten van een bepaalde bestemming of het in goede banen leiden van bezoekersstromen in toeristische gebieden. Want hoe ga je bijvoorbeeld om met drukte in de natuur? Of hoe kun je bezoekers van een bestemming ‘verleiden’ om duurzame activiteiten te ondernemen die waarde toevoegen aan/voor de bestemming?

Vijfentwintig medewerkers van diverse DMO’s en CMO’s verspreid door het hele land deden mee.

Inspirerende voorbeelden

Ter inspiratie werden allerlei voorbeelden van gedragsinterventies in de praktijk besproken: zo wordt vanuit het programma plasticvrije rivieren onbewuste gedragsbeïnvloeding toegepast in Nationaal park de Biesbosch om ervoor te zorgen dat bezoekers hun afval opruimen. Opvallende blauwe afvalbakken, welkomstbogen en het uitdelen van papieren tasjes met motiverende teksten helpen hierbij.

Basisprincipes

Belangrijk om te beseffen is dat het grootste deel van het menselijk gedrag onbewust plaatsvindt. En dat je gedrag kan sturen door de omgeving zo goed mogelijk in te richten. Hierbij geldt dat mensen het goede gedrag uit moeten ‘willen’ en uit moeten ‘kunnen’ voeren. Daarvoor moeten ze gelegenheid hebben (in dit geval afvalbakken) en moeten ze weten wat ze moeten doen (capaciteit).

Daarnaast is een belangrijke knop de motivatie van mensen om mee te helpen. Als je deze basisprincipes kent, dan kun je ze op ieder gedrag toepassen.

VANG Buitenshuis en de hospitality-sector

In de interactieve sessie kwamen ook allerlei praktische toepassingen langs: Wat zijn do’s en don’ts bij campagnes, (zoals de campagne ‘Stay Away from Amsterdam’ die recent in het nieuws was)? En hoe zorg je dat duurzaam gedrag niet als iets extra’s voelt, maar als de meest logische (of ‘normale’) keuze voor toerisme?.

De hospitality-sector is een sector waar VANG Buitenshuis nog veel kansen ziet op het gebied van circulair gedrag en circulariteit in het algemeen. We zijn dan ook nauw betrokken bij diverse initiatieven binnen deze sector en stellen onze kennis en kunde daarbij ter beschikking. Zie ook onze pagina Hotels.


Nieuwsbericht

Meer weten?

Benieuwd naar andere voorbeelden rondom gedragsbeïnvloeding en afvalscheiding waar het VANG Buitenshuis programma aan werkt?

Bekijk de andere inspirerende voorbeelden.

Zelf aan de slag met afvalscheiding en gedrag in jouw organisatie?

Schrijf je dan in voor de tweedaagse training in september:

Minder afval door gedragsbeïnvloeding.