Alle scholen in Leusden afvalvrij

Hoe zorg je ervoor dat basisschoolleerlingen geen zwerfafval veroorzaken? Als ze de waarde van de afvalstof (afval = grondstof) weten zal dit bijdragen aan schoner gedrag. In Leusden zijn alle basisscholen afvalvrij geworden. Bent u benieuwd hoe dit is gelukt? Welke stappen er zijn gezet? Lees dan dit interview met Jolanda Zeilmaker.

Twee jaar geleden startte Jolanda Zeilmaker, van de Groene Belevenis in Leusden, met het helpen van basisscholen om afvalvrij te worden. In 2016 is ze, samen met Arend-Jan Majoor (Stop mijn afval) uit Baarn, gestart met het afvalvrij maken van de nieuwbouw van basisschool de Bongerd en Kla4 in Leusden. Arend-Jan Majoor regelt het logistieke deel en Jolanda heeft het contact met de scholen. Dit is een goede combinatie, aldus Jolanda. Inmiddels zijn alle basisscholen, vallend onder de koepel van Voilà (onderwijsbestuur PO Leusden), afvalvrij.

Hoe kom je van je afval af?

“Een vraag die veel scholen hebben, is ‘hoe kom je van je afval af?’ Scholen worden officieel gezien als bedrijf, waardoor het afval bedrijfsafval is. Dit brengt hoge kosten met zich mee. In Leusden heeft de gemeenteraad besloten dat er een uitzondering voor scholen moet worden gemaakt, zodat het afval als huishoudelijk afval wordt gezien. Dit is een hele belangrijke stap geweest! Je hebt de gemeente hierbij nodig of je moet een afvalinzamelaar hebben die je daarbij wil helpen.”

Hoe word je afval vrij?

  • Stap 1 is afval scheiden. “Door middel van lesmateriaal zijn de leerlingen bezig met afval scheiden. Afvalscheiding levert bewustwording en inzicht op. Organiseer een startprogramma voor leerkrachten en leerlingen met workshops. Ga snel en praktisch aan de slag. Iedere school stapt op zijn eigen tijd in. Zorg ervoor dat de leerlingen geïnformeerd worden! Je moet het de leerlingen en leerkrachten gemakkelijk maken. Op één van de scholen is een ‘milieustraat’ gecreëerd onder de trap. Met een emmertje wordt het gft-afval na het eten opgehaald en naar de ‘milieustraat’ gebracht. Hiermee is een derde van het afval gereduceerd. ”
  • Stap 2 is afvalpreventie. “Voilà heeft zich bijvoorbeeld als eerste gecommitteerd aan een Dopper-actie, zodat elke leerling een Dopper krijgt (ook toekomstige leerlingen) om het gebruik van drinkpakjes te reduceren. Uiteindelijk was er zoveel draagvlak dat de gemeente de helft heeft gefinancierd. In een brief naar de ouders werd uitgelegd dat drinkpakjes weer terug mee naar huis moesten in de broodtrommel en niet meer op school konden worden weggegooid.”

Elke school is anders

“Bij iedere school is het maatwerk, dus bekijk per school wat het beste werkt. Begin bij scholen die enthousiast zijn. Ook het borgingsverhaal is van belang. Nieuwe leerlingen moeten ook op de hoogte worden gesteld van het beleid op school. De schooldirecteur, conciërge, leerkrachten en schoonmakers spelen een belangrijke rol. Enthousiaste mensen die zich hard maken voor de zaak heb je hierin hard nodig. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de verschillende afvalbakken? Hoe wijs je leerlingen en leerkrachten op het juiste gedrag? Zorg ervoor dat iedereen goed is geïnformeerd, ook over de veranderende rol die van hen wordt gevraagd. Blijf de scholen monitoren, zodat ze in de toekomst afvalvrij blijven. Laat scholen bijvoorbeeld een intentieverklaring tekenen samen met de gemeente of afvalinzamelaar.”

Heeft u zelf een mooi voorbeeld op het gebied van afvaleducatie? Laat ons dit dan weten via info@afvalopschool.nl


Communicatieafbeelding Afval op school