Hospitality: Van corona naar circulaire oplossingen

Gepubliceerd op 15 januari 2021

Met de uitbraak van de coronapandemie stond de circulaire bedrijfsvoering bij veel ondernemers onder druk. De gemeente Amsterdam en de koplopergroep Circulaire Hotels zagen niet alleen problemen, maar ook kansen. Welke maatregelen blijken positief uit te pakken voor een circulaire bedrijfsvoering? Hoe beleeft de gast deze veranderingen? De publicatie ‘Duurzame hospitality in tijden van corona’ laat zien welke duurzame keuzes ook na coronatijd mogelijk zijn. Het resultaat is niet alleen interessant voor hotels, maar ook voor andere bedrijven in de hospitality-sector, zoals restaurants en culturele instellingen.

Duurzame keuzes

De economische gevolgen van de coronapandemie zijn ingrijpend voor de hotels. De anderhalvemetersamenleving en extra hygiënemaatregelen kunnen ook makkelijk ten koste gaan van duurzaamheid en circulariteit. Meer gebruik van schoonmaakmiddelen en wegwerpproducten als maaltijdboxen en eenmalige mondkapjes leidt bijvoorbeeld al snel tot extra afval en andere milieuschade. Ook de ambities van de koplopergroep Circulaire Hotels kregen aanvankelijk een knauw door de corona-uitbraak. Initiatieven kwamen stil te liggen. Maar al snel ging de knop om, vertelt adviseur Duurzaamheid Froukje Anne Karsten van de gemeente Amsterdam. Zij is projectleider van de koplopergroep Circulaire Hotels. “Ook in deze nieuwe realiteit zijn er vast nog duurzame keuzes te maken, vonden wij. Vandaar dat we, met financiële ondersteuning van VANG Buitenshuis, de mogelijkheden in kaart hebben laten brengen. De onderzoekers maakten voor het onderzoek onder meer gebruik van de ideeën van de hotels zelf en een praktijkstudie van adviesbureau Innovation Lighthouse. Die praktijkstudie laat aan de hand van de ‘customer journey’ van klanten door een hotel zien waar duurzame keuzes mogelijk zijn.”

Helder en persoonlijk

“Kunnen we extra duurzaamheidsmaatregelen niet een jaartje uitstellen?” Deze vraag kreeg Sustainable Development Manager Leontine van Eerden van Accor in de beginperiode van de coronapandemie soms van hotels. Maar daar kwam al snel verandering in. Als we haar eind 2020 spreken, zit ze midden in de duurzaamheidsrapportages van de aangesloten hotels. “Natuurlijk ligt de focus nu nog meer dan in het verleden op hygiëne en schoonmaak. Maar daarvoor kopen onze hotels duurzame producten in via ons inkoopplatform. Amenities als douche- en shampooflesjes hebben we veelal tijdelijk van de kamers verwijderd. Deze zijn op aanvraag beschikbaar bij de receptie. Dat is niet alleen hygiënischer, maar ook duurzamer. Als je helder en op een persoonlijke manier communiceert met gasten over het waarom van deze en andere maatregelen, dan hebben ze er alle begrip voor. Sterker nog, dan dragen ze ook graag zelf hun steentje bij.”

Geen overhaaste beslissingen

Duurzaamheidsmanager Amber Westerborg van The Student Hotel onderschrijft het belang van proactieve communicatie. “Het geeft gasten verder vertrouwen als zij daadwerkelijk zien dat het hotel hygiëne hoog in het vaandel heeft staan, zo maakte de praktijkstudie van Innovation Lighthouse duidelijk. Om die reden maken we tafeltjes voortaan nogmaals schoon als mensen willen gaan zitten in plaats van alleen nadat de vorige gasten zijn vertrokken.” Vanwege corona verving The Student Hotel het ontbijtbuffet door ontbijt à la carte. “Dat is niet alleen hygiënischer, maar ook duurzamer. Want we hoeven nu veel minder eten weg te gooien. Met deze aanpak gaan we ook door na de coronacrisis. Een belangrijke les van deze periode is dat je geen overhaaste beslissingen moet nemen. Als je wat langer nadenkt, zijn maatregelen mogelijk die hygiënisch, veilig én duurzaam zijn. En bovendien niet duurder dan een meer voor de hand liggende keuze.”

Herbruikbare mondkapjes

Bovenstaande en vele andere maatregelen kregen een plek in het rapport ‘Duurzame hospitality in tijden van Corona’. Het rapport bestaat uit 9 factsheets: Gastbeleving en communicatie, Materiaalkeuze, Mondkapjes, Schoonmaak en desinfectie, Handschoenen, Digitale oplossingen, Amenities, Portieverpakkingen en Social Distancing Materialen, Spatschermen & Desinfectiezuilen. Per onderwerp komen niet alleen duurzame keuzes, maar ook de wensen van de gasten aan de orde. Voorbeelden van duurzame keuzes uit het rapport zijn schoonmaken met gestabiliseerd ozonwater en de inzet van PVC-vrije en herbruikbare stickers voor social distancing. Maar ook de inzet van lokaal geproduceerde, herbruikbare mondkapjes van duurzame materialen, zoals gerecycled katoen.

Lang vooruit

Het rapport is prima bruikbaar voor andere sectoren dan de hotels, benadrukken Karsten, Van Eerden en Westerborg. “Restaurants, ziekenhuizen, winkels… Eigenlijk alle sectoren waar interactie plaatsvindt met gasten en bezoekers kunnen veel adviezen uit dit rapport zo overnemen. Proactieve communicatie met klanten is bijvoorbeeld overal van belang”, zegt Westerborg. Karsten: “Wat doe je met mondkapjes, hoe ga je om met monoverpakkingen, hoe pak je de schoonmaak aan: daar is iedereen mee bezig. Door de opbouw in factsheets, waarin steeds één onderwerp centraal staat, kan je makkelijk uit het rapport halen wat voor jou relevant is.” “Vooral het besef dat alles verpakken in plastic niet helpt in de strijd tegen corona zou ik aan iedereen willen meegeven”, stelt Van Eerden. “Goed schoonmaken is het allerbelangrijkste. En dat kan ook op een duurzame manier. We moeten samen doorgaan om het gebruik van wegwerpplastic wereldwijd terug te dringen.” “Ik kan me bijna niet voorstellen dat het ooit nog hetzelfde wordt als voor de corona-uitbraak”, besluit Karsten. “Alleen al daarom kunnen we nog lang vooruit met de aanbevelingen uit dit rapport.”


Over dit onderwerp wordt een sessie georganiseerd in de week van Circulaire Economie op 4 februari van 11.00 - 12.00 uur.

Meer informatie en aanmelden