Duurzame impact maken met gedragskennis

Gepubliceerd op 24 juni 2022

Veel organisaties in de kantoor-, winkel en dienstensector zoeken naar manieren om afval te verminderen. Zo ook de facilitaire medewerkers de Raad voor de Rechtspraak en het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Hoe zorg je bijvoorbeeld dat er minder wegwerp koffiebekers een kantoor in komen? En dat de verschillende afvalstromen in een kantoor goed gescheiden worden, zodat er geen restafval meer ontstaat?

Gedragsexpert

Vanuit het VANG-Buitenshuis programma schoof een gedragsexpert aan bij twee verschillende duurzaamheidswerkgroepen van de Raad van de Rechtspraak en het ministerie van Justitie en Veiligheid om hierbij te helpen.

Waar gaat het mis?

Door eerst goed te kijken naar het probleem, wordt duidelijk waar het mis gaat. Stoppen medewerkers bijvoorbeeld theezakjes in wegwerpbekers, dan kunnen deze bekers niet meer hergebruikt worden.

Draaien aan de juiste knop

Vervolgens zoomen we hier verder op in: is het kantoor zo ingericht dat medewerkers gelegenheid hebben om theezakje makkelijk weg te gooien? Weten ze ook dat ze dat moeten doen? En zijn ze gemotiveerd om hun afval goed te scheiden? Is het antwoord op een van deze vragen ‘nee’, dan weet je aan welke knop je kunt draaien en waar je een gedragsinterventie op in kunt richten.

Benieuwd naar gedragskennis?

Benieuwd hoe je gedragskennis in jouw organisatie effectief in kunt zetten voor het verminderen van afval en het stimuleren van een circulaire bedrijfsvoering?

Meld je dan direct aan voor onze cursus:

Minder bedrijfsafval door gedragsverandering in september!


Nieuwsbericht