Van afval naar grondstof sportclub: V.O.C. Rotterdam en de KNVB


Een voetbal gooi je ook niet na één potje weg, dus waarom wel onze drinkbekers? Hoe stuur je het gedrag van de leden van je vereniging? En het bezoekende team? Kijk hoe een initiatief van een voetbalvader tot KNVB campagne groeit. Weg van de drinkbekers en plastic flesjes, op naar je eigen bidon en limonadedispensers.

video still V.O.C. Rrotterdam en de KNVB, Van afval naar grondstof sportclub
video: Van afval naar grondstof sportclub: V.O.C. Rotterdam en de KNVB

BEELDTITEL
Van afval naar grondstof sportclub
V.O.C. Rotterdam en de KNVB

TOM LANGERAK
BESTUURSLID TERREIN EN DUURZAAMHEID V.O.C. ROTTERDAM

Welkom op V.O.C. Rotterdam.

Wij zijn één van de grootste sportverenigingen van Nederland.

Wij zijn een cricket en voetbalvereniging.

Onlangs zijn wij een initiatief gestart om V.O.C. plasticvrij te maken.

En dat betekent dat we eigenlijk alle single use plastics op ons terrein willen verbannen.

Dat idee is ontstaan vanuit een voetbalvader en die zei: "die witte plastic bekertjes tijdens de rust kan echt niet meer".

"Hier moeten we wat mee gaan doen".

En van daaruit zijn we dat gaan opschalen.

En langzaamaan gaan we naar de grotere dingen zoals de plastic flesjes in de bar.

En dat is V.O.C. plastic vrij geworden.

JAARLIJKS WORDEN ER IN NEDERLAND MAAR LIEFST 60 MILJOEN PLASTIC BEKERTJES WEGGEGOOID TIJDENS DE RUST

Die witte plastic bekertjes, daar gaan er miljoenen van doorheen in Nederland.

Die willen we er sowieso uit hebben.

De volgende stap is dat we dat veranderen

naar dat iedereen zijn eigen fles meeneemt.

En dat heeft ons ook op het idee gebracht om dus in het clubhuis te gaan werken met een limonade dispenser.

En die gewoon vanuit je eigen beker op drinken waardoor je geen wegwerp beker hoeft te gebruiken.

En daar heeft de barcommissie en het bestuur hebben daarvan gezegd:
"dat is wel best tricky, we hebben gewoon omzet nodig, zeker nu in corona".

Dus daar moest het bestuur echt overtuigd van worden om dat te gaan doen.

Met voetbalvader Coen zijn wij gaan zitten om een idee te bedenken hoe wij het bestuur dan wel het comfort konden geven om het besluit te nemen.

En dat is ons gelukt door een sponsor te vinden die garant staat voor een gat in de omzet.

VOC BESPAART DOOR DIT INITITIATIEF MAARLIEFST 15.000 PLASTIC FLESJES PER JAAR.

Wij zijn een soort communicatieplan aan het maken waarbij wij alle leden eigenlijk gaan meenemen in dat initiatief.

We gaan werken met V.O.C. boegbeelden, een profvoetballer, een voetbalmoeder en een cricketer.

Die mensen zetten we in om onze boodschap over plasticvrij te gaan uiten.

Zodat ook alle leden meegaan in dit initiatief.

Daar willen we het met z'n allen voor doen en dat gaan de boegbeelden uitdragen.

Waar we wel tegen aan liepen was dat de bezoekende verenigingen niet zo goed weten wat ze daar mee moeten doen.

Dus die verwachten nog gewoon dat er een plastic bekertje met limonade is.

Toen zijn we naar de KNVB gestapt met de vraag: "kunnen jullie hier ons mee helpen"?

De eerste stap die zij gaan nemen is dat ze in ieder geval gaan communiceren over die plastic bekertjes dat dat niet meer verwacht wordt vanuit de KNVB.

En de tweede stap is dat zij mee gaan denken over hoe we in heel voetballend

Nederland iedereen aan de bidon krijgen.

MICHA ROTS
PROJECTLEIDER DE GROENE CLUB - KNVB

De Groene Club is een initiatief vanuit de KNVB om sportaccommodaties te verduurzamen.

We willen verenigingen een gezonde financiële positie geven over de as van duurzaamheid.

In 2017 kregen wij de vraag van verenigingen om hen te helpen met energiebesparing.

Je moet het zo zien dat een gemiddelde amateurvereniging wordt gerund door vrijwilligers.

Die hebben geen kennis en tijd eigenlijk om werk te maken van energiebesparing en zonnepanelen bijvoorbeeld.

En daarom hebben we een ontzorgingtraject opgezet om hen hierin te ondersteunen.

DE GROENE CLUB START NU OOK MET AFVALSCHEIDING, DAAR VALT VEEL GELD MEE TE VERDIENEN VOOR DE CLUBKAS.

Bij verenigingen wordt eigenlijk alles onder restafval verwerkt.

Er is dus één grote bak in de kantine waar al het afval in terecht komt.

En dat is natuurlijk niet wenselijk.

In deze pilot leveren we dus afvalbakken aan verenigingen

zodat je dat op een goede manier kan scheiden.

En we gaan ook echt leden en bezoekers motiveren om afval in de juiste bak te gooien.

Dat doen we bijvoorbeeld door posters op te hangen en door goede bestickering op de afvalbakken.

En door ook een soort online communicatie toolkit beschikbaar te stellen waarop je op de tv schermen in de kantine en op de website aandacht kan vragen voor het feit dat je afval gaat scheiden.

En we zien nu ook dat er een statiegeld systeem komt op kleine plastic flesjes van 15 cent per stuk.

En het is dus ook financieel aantrekkelijk om als vereniging het afval te gaan scheiden.

En zo een verdienmodel te creëren voor je club.

Dus mijn tip zou ook zijn: kijk altijd of er een verdienmodel in zit met iets wat met duurzaamheid te maken heeft. Want dan kan je mensen echt triggeren om op die component actief te zijn.

Meer informatie?
Kijk op: vangbuitenshuis.nl

Een productie van Rijkswaterstaat in samenwerking met:
V.O.C. Rotterdam, KNVB, De Groene Club
2020