Stap 2: analyse IN/ UIT


Dagelijks komen er allerlei producten en materialen de organisatie binnen. Deze producten bestaan uit grondstoffen. In een meer circulaire organisatie willen we minder (primaire) grondstoffen gebruiken, er vooral heel lang mee doen en na gebruik de grondstoffen zo hoogwaardig mogelijk hergebruiken of recyclen.

Als een ingekocht product of materiaal niet meer gebruikt kan worden voor de oorspronkelijke bedoelde functie, komen ze ergens in of buiten het pand ‘vrij’ en wordt het vaak afval. Het loont de moeite om te kijken wat er precies naar binnen komt.  Dat doen we in deze stap via een workshop met het team.

Wanneer: week 2
Duur: ± 1 uur
Locatie: Digitaal of fysiek
Aanwezigen: Het team

  • Medewerkers bewustmaken van de grondstoffenstromen in de organisatie: wat komt er binnen, wat komt er vrij als afval?
  • Medewerkers bewustmaken van de kansen om minder grondstoffen te verspillen en meer grondstoffen te (her)gebruiken en laten zien dat dat ook kan.
  • Plattegrond van het gebouw (wanneer deze beschikbaar is)
  • Per afdeling inzicht in welke producten en grondstoffen naar binnen komen (ofwel: wat kopen we in?)
  • Per afdeling inzicht op welke plekken en door welke bronnen er afval ontstaat.
  • Aan de slag met het voorkomen van afval:
    • Je hebt een eerste indruk van verbeterkansen voor inkopen met afvalpreventie als doel
    • Je hebt een eerste indruk van verbeterkansen voor bedrijfsprocessen: efficiënter/anders inrichten zodat er minder afval ontstaat

Aan de slag

Voer de analyse uit met het team

Deze stap bestaat uit een workshop van 1 uur met het team.

Bespreek per afdeling de productcategorieën

Per afdeling wordt een aantal productcategorieën doorlopen en besproken:

  1. wat wordt waar ingekocht?
  2. wat van het (rest)product belandt waar in de afvalbak?
  3. welke verbeterkansen zijn er?

Dit is nodig om in een verdere module doelen te stellen voor afvalpreventie. De productcategorieën zijn:

  1. kantoorartikelen
  2. meubilair
  3. ICT
  4. catering
  5. schoonmaak
  6. bedrijfskleding / textiel
  7. marketing (posters, reclamedoeken etc.)
  8. overig

Maak een lijst met de productcategorieën

Vul tijdens of na de workshop een lijst in met de productcategorieën. Verdeel de taken per afdeling: iedere afdeling vult in welke producten binnen komen en op welke plek die producten vervolgens worden gebruikt waardoor het afval wordt, en door wie. Op deze manier krijg je inzicht in de bronnen van afval binnen je organisatie. Een tip is om per product ook al de leverancier en/of het merk toe te voegen.