Stap 5: het plan en de uitvoering


Hoe nu verder? Tijd voor de échte stap naar minder afval, namelijk het organiseren van de verbeteringen. Leg de plannen voor aan de juiste personen, bespreek de te nemen acties en communiceer de verwachtingen, zodat de uitvoering kan beginnen zodra er interne goedkeuring is.

In deze stap vind je inspiratie aan de hand van voorbeelden om jullie op weg te helpen bij het uitvoeren van de acties. Te beginnen bij afvalpreventie.

Wanneer: week 7-11
Duur: Afhankelijk van de gemaakte afspraken
Locatie: Digitaal of fysiek
Wie: Het team

  • Het doel van deze stap is om nieuwe afspraken te maken, zodat ambities voor afvalpreventie worden waargemaakt
  • Tijd en capaciteit van het team
  • Na deze stap heeft het team een start gemaakt met het organiseren van de verbeteringen
  • De eigen besluitvormingsprocessen rondom inkoop zijn in beeld
  • Er is gesproken met de relevante betrokkenen, zoals leveranciers, afvalverwerkers, catering en de schoonmaakdienst.
  • Er is iets in gang gezet, het is de kunst om het vervolg ook te organiseren.

Aan de slag

Bepaal acties en verdeel taken

Bespreek binnen het team welke acties relevant zijn en verdeel de taken onderling.

  • Welke besluitvormingsprocessen zijn er rondom grondstoffen?
  • Welke afwegingen worden gemaakt bij de inkoop?
  • Wat is ervoor nodig om inkoopprocedures aan te passen?
  • Welke contractvormen zijn er met de afvalverwerkers en leveranciers?

Betrek collega's  voor een breed gedragen uitvoering van je plannen. Bijvoorbeeld afdeling inkoop, je cateraar en je collega's van communicatie en vergeet ook niet  de gebruikers zelf.

Je kan denken aan het opstellen van inkoopvoorwaarden voor bepaalde  producten. Communicatie en gedragsbeïnvloeding zijn belangrijk om er voor te zorgen dat de gebruikers weten wat ze moeten doen (bv afvalscheidingswijzers bij bakken en de  juiste kleuren en pictogrammen op de afvalbakken).

Hieronder vind je een aantal tips die je kunt gebruiken als je in gesprek gaat met de leverancier:

  • Vraag bij je leverancier wat hij doet op het gebied van duurzaamheid.
  • Vraag aan de hand van de inkooplijst eens of er duurzamere opties zijn voor dat wat jullie nu inkopen.
  • Kunnen bepaalde verpakkingen of producten teruggegeven worden aan de leverancier zodat deze hergebruikt kunnen worden?
  • Bespreek met het schoonmaakbedrijf/ de schoonmakers het nieuwe plan van inzameling tot aflevering van de grondstoffen aan de afvalvervoerder. Vraag naar kennis en ervaringen en vraag hen ook te signaleren als afval in de verkeerde bakken wordt gegooid
  • Evalueer de benodigde producten en bespreek eventuele aanpassingen, als sanitaire producten of systemen wijzigen (uitkomsten stap 4)
  • Wanneer het gaat om een externe partij: laat een offerte opstellen voor de nieuwe situatie en een schoonmaakplan opstellen: wellicht bespaart de nieuwe situatie de schoonmakers namelijk veel tijd: doordat minder afvalbakken in het pand aanwezig zijn, omdat afval op een aantal collectieve plekken wordt ingezameld.
  • Bevestig de nieuw gemaakte afspraken.

De afvalcontracten zijn soms ingewikkeld en commercieel. In het tekstvak hieronder staan een aantal vragen die je je huidige afvalinzamelaar of eventueel toekomstige afvalinzamelaar kunt stellen. Daarnaast kunnen afvalverwerkers vaak goed helpen bij de volgende onderwerpen:

  • Waar zet je wel en geen bakken
  • Kennisdelen (wat kan wel/wat kan niet?)
  • Monitoring / dashboard met periodieke data (bijvoorbeeld per kwartaal) over ledigingen, en afvalscheidingspercentages.

Voorbeeldvragen aan de afvalverwerker

  • Kan het huidige contract uitgebreid worden zodat er verschillende afvalstromen opgehaald kunnen worden?
  • Vraag naar de tarieven voor gescheiden afvalstromen.
  • Sommige inzamelaars kunnen helpen met het voorzien van stickers of andere communicatiemiddelen, om de afvalbakken te verduidelijken en het scheiden te vorderen. Ook via Vang buitenshuis zijn (gratis) herkenbare pictogrammen beschikbaar die ingezet kunnen worden.

Werk samen met andere bedrijven in de buurt. Je kunt bijvoorbeeld afvalcontainers delen met andere bedrijven of samen een contract afsluiten met een afvalinzamelaar. Omdat je samen meer afval hebt kun je betere eisen stellen. Bij je brancheorganisatie kun je ook vaak terecht met vragen.

Stel een afvalbakkenplan op

Nu bekend is welke stromen gescheiden gaan worden, is het tijd om te bekijken welke inzamelmiddelen/ afvalbakken passen binnen jullie organisatie en gebouw en of je ze handiger kunt plaatsen.

  1. Inventariseer waar de afvalbakken verdeeld staan door het gebouw in de huidige situatie. Welke afvalbak staat waar? Onderscheidt welke verschillende ruimtes er zijn in het gebouw en wie daar gebruik van maken (voor wie tref je voorzieningen voor afvalscheiding?). Maak een inschatting van waar welke afvalstromen vrij komen. Maak gebruik van/ teken een plattegrond van het gebouw.
  2. Maak een nieuw afvalbakkenplan op basis van de nieuwe afvalstromen die gescheiden gaan worden. Zorg ervoor dat er in elke ruimte op een centrale plek afvalbakken geplaatst worden. Afvalbakken onder individuele bureaus is verleden tijd; dit leidt tot slechte afvalscheiding.
  3. Maak een overzicht van het aantal benodigde afvalbakken.
  4. Kies en bestel het juiste type afvalbak. Maak daarnaast gebruik van de landelijke pictogrammen voor afvalscheiding.
  5. Communiceer! Veranderingen brengen weerstand met zich mee. Dat geldt ook voor het op een andere manier scheiden van afval. Erken de weerstand en leg goed uit waarom er op deze manier wordt gewerkt en leg duidelijk uit wat precies in welke bak moet.

Praktische tips

  • Een steeds grotere groep mensen vindt het normaal om net als thuis ook op kantoor, school, sportclub of theater afval te scheiden. Dit is de nieuwe norm waar je als bedrijf op kunt aansluiten.
  • Meld je via afvalgoedgeregeld.nl aan voor het gratis ophalen van verpakkingsafval!
  • Haal op plekken waar geen of nauwelijks afval vrij komt, de afvalbakken weg of plak ze in eerste instantie af met een informerende sticker waar het afval wel weggegooid kan worden.
  • Maak een inschatting van de volumes.
  • Werk met transparante zakken voor papieren handdoekjes, zakken van gerecycled plastic voor rest en voor Swill/ keukenafval met zakken die biologisch afbreekbaar zijn. Of kies gekleurde zakken passend bij de kleuren die de inzamelmiddelen eventueel hanteren per stroom.
  • Het aanbod afvalbakken is groot; kies iets dat past bij de uitstraling van de organisatie. Vraag aan uw afvalverwerker of ze bakken hebben om uit te proberen. En zorg voor herkenbare afvalscheiding