Een goed begin is het halve werk. Een ouderwetse uitspraak misschien, maar zo waar. Stap 1 helpt je met het samenstellen van je team en het verzamelen van informatie over de huidige situatie.
Stel een team samen
Het voorkomen en beter scheiden van afval doe je niet alleen. Zorg voor een team dat gedurende de looptijd bijeenkomt om te brainstormen over afval, maatregelen en acties en die ook als aanjagers binnen de organisatie meehelpen om afvalvrij te worden.
Stel je team samen uit 8-12 medewerkers, afhankelijk van de grootte van je organisatie uiteraard, die een brede vertegenwoordiging vormen. Denk aan directie, bestuur, marketing, keuken, horeca, facilitair, techniek, inkoop, schoonmaak, publieksservice, etc.
Maak een planning
De gemiddelde doorlooptijd van dit stappenplan is 3 maanden. Sommige acties kunnen door individuele medewerkers worden opgepakt, andere vragen om een brainstormsessie met het hele team. Maak daarom vooraf een goede planning. Een wekelijks half uurtje met het team wordt aanbevolen.
Toon voorbeeld weekplanning
Onderstaande planning geeft een beeld van de inzet en tijdspanne. Deze is gebaseerd op ervaringen die zijn opgedaan in verschillende organisaties met dit stappenplan.
Stap 1: Voorbereiding
Wie: contractbeheerder afvalcontract
Tijdsindicatie: ±2 uur
Wanneer: week 1
Stap 2: Analyse IN/UIT
Wie: team plenair
Tijdsindicatie: ±2 uur
Wanneer: week 2
Stap 3: Sorteerproef: analyse van uw restafvalzak
Wie: team plenair
Tijdsindicatie: ± 1,5 uur
Wanneer: week 3-4
Stap 4: Van Afval Naar Grondstof: ambities
Wie: team plenair
Tijdsindicatie: afhankelijk van de acties
Wanneer: week 5-6
Stap 5: Het plan en de uitvoering
Wie: team individueel/plenair; team facilitaire dienst
Tijdsindicatie: afhankelijk van de acties
Wanneer: week 7-11
Stap 6: Evalueren en monitoren
Wie: team plenair
Wanneer: na 12 weken
Breng de organisatie in kaart
Wanneer je een team hebt samengesteld en een planning hebt gemaakt, is het tijd om jouw organisatie in kaart te brengen. We hebben een aantal voorbeeldvragen voor je op een rijtje gezet.
Toon voorbeeldvragen
1. Uit hoeveel FTE bestaat de organisatie?
2. Hoeveel bezoekers/gasten/klanten ontvangen jullie gemiddeld per jaar (inschatting)?
3. Hoeveel activiteiten realiseren jullie in totaal gemiddeld per jaar? (Publieke en besloten activiteiten zoals, vergaderingen, voorstellingen, (sport)evenementen, congressen en trainingen, etc. )
4. Wat is voor de organisatie de belangrijkste aanleiding om met afvalpreventie en afvalscheiding aan de slag te gaan?
- Bewustwording
- Marketingwaarde
- Financiële besparing
- Vanuit maatschappelijk verantwoord ondernemerschap
- Vanuit certificeringstraject
- Vanuit beleid
- anders
5. Wie is/zijn de afvalvervoerders/afvalverwerker(s)?
6. Wat waren de totale kosten voor het afvoeren en verwerken van het afval in het afgelopen kalenderjaar?
7. Hoeveel is er in het afgelopen kalenderjaar per onderstaande grondstoffenstroom afgevoerd in kilogram? Wanneer je dit niet weet, sla je deze vraag over.
- Rest (ongesorteerd bedrijfsafval)
- Swill/gft
- Koffiedrab
- Pet (flessen)
- Folie
- Kunststof (overig)
- Hout
- Glas
- Papier
- Karton
- Drankkartons
- Gelamineerd papier
- Metaal
- Elektronisch afval
- KGA (chemisch afval)
- Papieren handdoekjes / tissues