Kennissessies VANG & Green Business Club

VANG Buitenshuis en Green Business Club (GBC) werken samen aan het voorkomen en beter scheiden van afval binnen het bedrijfsleven. We bieden kennis en informatie aan, onder andere door kennissessies.

Eerdere kennissessies stonden onder meer in het teken van communicatie en gedrag en de (on)mogelijkheden van het voorkomen en verwerken van organisch afval.

GBC's verbinden bedrijven, kantoorpanden en organisaties in een lokaal gebied. De deelnemers willen een bewuste, resultaatgerichte stap zetten in duurzaamheid. Doordat zij bij elkaar in het gebied zitten, of zelfs in hetzelfde pand, is samenwerken aan hetzelfde doel efficiënt en stimulerend.

Lees de verslagen van de kennissessies en laat je inspireren:

Inzicht in afvaldata voor bedrijfsverzamelgebouwen

23 november 2023

De zesde digitale kennissessie stond in het teken van het meten en wegen van afval dat vrijkomt in bedrijfsverzamelgebouwen. Patrick van der Sanden (Ecosmart) en Joost Huigen (Milieu Service Nederland) vertelden waarom en hoe zij dat doen.

Bakkie doen: de koffiebeker centraal

10 januari 2023

Met de aanstaande SUP-wetgeving staan organisaties voor verschillende keuzes: overstappen op herbruikbaar? Van porselein, hard kunststof, bekers-gemaakt-van-koffiebekers, bamboe? Een persoonlijke beker of oneindig pakken? Koud afwassen, thuis afwassen, centrale vaatwasservice? Wat doe je met bezoekers, hoe blijf je gastvrij?

Swill: Voorkomen is beter dan verwerken

6 juli 2022

Veel bedrijven zetten in op preventie van voedselverspilling, maar wat werkt en wat niet? Experts deelden best practices en ervaringen.

Communicatie en gedrag als sleutel voor goede afvalscheiding

23 februari 2022

Hoewel zero waste begint bij het voorkomen van afval, is goed scheiden van stromen om deze vervolgens hoogwaardig te verwerken eveneens een belangrijk onderdeel. Daarin is een sleutelrol weggelegd voor communicatie en gedrag. Experts deelden handvatten en concrete tips.

Zero Waste? Kwestie van samenwerken!

januari 2022

Cruciaal voor een succesvol Zero waste programma is dat bedrijven zich verbinden met het traject en zich verantwoordelijk voelen voor het resultaat ervan. Draagvlak om dit te realiseren kost tijd.